PŘEDMLUVA
Cíl knihy
Poděkování
1. ÚVOD – ČLOVĚK SI ZAČAL UVĚDOMOVAT
1.1 Počátky psychoterapie
1.2 Přístup zaměřený na člověka
1.3 Definice přístupu zaměřeného na člověka
1.4 Podmínky růstu osobnosti
1.5 Ale u nás doma to tak nefunguje
1.6 Pozitivní přijetí – trend našeho století
2. CARL ROGERS
2.1 Vývoj směru
2.1.1 Období 1940–1950: nedirektivní poradenství
2.1.2 Období 1950–1960: psychoterapie zaměřená
Celý obsah
PŘEDMLUVA
Cíl knihy
Poděkování
1. ÚVOD – ČLOVĚK SI ZAČAL UVĚDOMOVAT
1.1 Počátky psychoterapie
1.2 Přístup zaměřený na člověka
1.3 Definice přístupu zaměřeného na člověka
1.4 Podmínky růstu osobnosti
1.5 Ale u nás doma to tak nefunguje
1.6 Pozitivní přijetí – trend našeho století
2. CARL ROGERS
2.1 Vývoj směru
2.1.1 Období 1940–1950: nedirektivní poradenství
2.1.2 Období 1950–1960: psychoterapie zaměřená na klienta
2.1.3 Období 1960–1970: zážitková psychoterapie
2.1.4 Období 1970–1980: skupinová psychoterapie
2.1.5 Od roku 1980: diferencovaně integrační období
3. CHARAKTERISTIKY PŘÍSTUPU ZAMĚŘENÉHO NA ČLOVĚKA
3.1 Obraz člověka
3.2 Vztah směřující k růstu osobnosti
3.2.1 Akceptace – bezvýhradné přijetí – přijetí bez podmínek
3.2.2 Empatie – empatické porozumění – porozumění vcítěním
3.2.3 Opravdovost – ryzost – kongruence
3.2.4 Tabelární znázornění souhry tří proměnných
3.2.5 Vzájemnost – koaktualizace
3.2.6 Konflikt
3.3 Co se děje v procesu psychického růstu
4. TEORIE PSYCHOTERAPIE
4.1 Podmínky terapeutického procesu
4.1.1 Klient se nalézá ve stavu inkongruence
4.1.2 Dvě osoby se nacházejí v kontaktu
4.1.3 Klient vnímá bezpodmínečné pozitivní přijetí terapeutem a jeho empatické porozumění
4.1.4 Terapeutický vztah
4.2 Zůstat sám sebou
4.3 Proces změn v terapii
4.4 Léčivý charakter přístupu zaměřeného na člověka – psychosomatické a somatické změny
4.5 Kritika přístupu zaměřeného na člověka
4.6 Na co působí terapie zaměřená na člověka
4.7 Stupně vývoje osobnosti v terapeutickém procesu
4.7.1 Sedm fází procesu vývoje osobnosti
4.7.2 Jiná podání vývoje v terapii
5. DIREKTIVNĚ – NEDIREKTIVNĚ
6. SELF
6.1 Aktualizační tendence
6.2 Funkce self
6.3 Self, self-koncept, self-struktura
6.4 Proces vývoje a reorganizace self
6.5 Self-aktualizace
6.6 Pluralistická koncepce self a práce na hranicích vědomí
7. TEORIE OSOBNOSTI A CHOVÁNÍ
8. ETIOPATOGENEZE PSYCHICKÝCH PORUCH A OTÁZKA DIAGNÓZY
8.1 Teorie inkongruence promítnutá do teorie Lva Simonoviče Vygotského
8.2 Otázka psychologické diagnostiky
8.3 Psychoterapie a diagnostika
9. PSYCHOTERAPIE A PSYCHIATRIE
9.1 Psychoterapie při těžkých poruchách
10. STÁT SE TERAPEUTEM A SOCIÁLNÍM PRACOVNÍKEM
11. ENCOUNTEROVÉ SKUPINY
11.1 Vznik a vývoj skupinového hnutí
11.2 Proces v encounterové skupině
11.3 Kritika encounterových skupin
11.4 Encounterová skupina v porovnání s jinými přístupy
11.5 Konflikt ve skupině
11.6 Facilitátor a jeho výcvik
11.7 Zpětné vazby ze skupin
11.8 Průběh jedné ze skupin s mladistvými
11.8.1 První skupina
11.8.2 Druhá skupina
11.8.3 Třetí skupina
12. VZTAHY A PODMÍNKY V RODINĚ
12.1 Podmínky pro zlepšení vztahu
12.2 Výsledek zlepšujícího se vztahu
12.3 Příklady vlivu negativního přístupu
13. PROCES RŮSTU OSOBNOSTI V RANÉ ONTOGENEZI
14. VÝZKUM
15. ROZŠÍŘENÝ POJEM EMPATIE – EMPATICKÉ POROZUMĚNÍ
ZÁVĚR
PŘÍLOHA – NĚKTERÉ DEFINICE
Definice podle Carla Rogerse
Některé další úvahy
LITERATURA
VĚCNÝ REJSTŘÍK
JMENNÝ REJSTŘÍK
Skrýt obsah