Úvod
1. Historické kořeny současných přístupů ke studiu nadání
1.1 Patologická linie
1.2 Biologická linie
1.3 Psychoanalytická linie
1.4 Environmentální linie
1.5 Vývoj zájmu o nadané děti ve 20. Století
2. Pojmy a terminologie: nadání, talent a nadaný jedinec
2.1 Nadání a talent
2.2 Nadané děti a kritéria nadání
2.3 Druhy nadání a jejich klasifikace
3. Kognitivní přístup ke studiu nadání
3.1 Modely nadání orientované
Celý obsah
Úvod
1. Historické kořeny současných přístupů ke studiu nadání
1.1 Patologická linie
1.2 Biologická linie
1.3 Psychoanalytická linie
1.4 Environmentální linie
1.5 Vývoj zájmu o nadané děti ve 20. Století
2. Pojmy a terminologie: nadání, talent a nadaný jedinec
2.1 Nadání a talent
2.2 Nadané děti a kritéria nadání
2.3 Druhy nadání a jejich klasifikace
3. Kognitivní přístup ke studiu nadání
3.1 Modely nadání orientované na schopnosti
3.2 K novějším teoriím inteligence a vývoji nadání
3.3 Výzkumy orientované na mimořádné kognitivní výkony
1.4 Vysoké IQ a jeho biologické koreláty
Souhrn
4. Osobnostně-vývojový přístup ke studiu nadání
4.1 Komponentové koncepce a modely nadání
4.2 Koncepce a modely akcentující vývoj nadání
4.3 Hlavní zkoumaná témata, diskuse a výzkumy
4.3.1 Osobnostní a sociální charakteristiky nadaných
1.1.2 Problémy nadaných a poradenství pro nadané
4.3.3 Specifické skupiny nadaných a typy intelektově nadaných
Souhrn
5. Sociálně-kulturní přístup ke studiu nadání
5.1 Koncepce a modely nadání orientované sociokulturně
5.2 Rodinné prostředí a specifika rodin s nadanými dětmi
5.3 Nadané děti ve vrstevnické skupině
5.4 Školní socializace nadaných dětí
Souhrn
6. Vyhledávání nadaných
6.1 Psychometrický přístup k vyhledávání nadaných
6.1.1 Identifikační proces a identifikační strategie
6.1.2 Identifikační a výběrové metody
6.2 Expertní přístup k vyhledávání nadaných
1.1.1 Nadání jako vyvíjející se expertnost
6.3 Potenciál a výkon: dvě stránky fenoménu nadání
6.4 Vyhledávání nadaných - realizace v praxi
6.5 K perspektivám procesu vyhledávání nadaných
7. Vzdělávání nadaných
7.1 Poznámky k obsahu a organizační formě vzdělávání nadaných
7.2 Rozvíjení nadání a vzdělávání nadaných
7.3 Vzdělávání z pohledu dospělých tvořivých jedinců
7.4 Vzdělávání učitelů pro práci s nadanými žáky
Závěr
Literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík
Skrýt obsah