Obsah
Předmluva
1. Pedagogické myšlení Jana Ámose Komenského
1.1 Komenský – poutník na prahu novověku
1.2 Komenský jako protestant a české země
1.3 Komenský bloudící v „Labyrintu světa“
1.4 Komenský a novověká věda
1.5 Komenského všenápravné snahy
1.6 Komenského „Vševýchova“
1.7
Celý obsah
Obsah
Předmluva
1. Pedagogické myšlení Jana Ámose Komenského
1.1 Komenský – poutník na prahu novověku
1.2 Komenský jako protestant a české země
1.3 Komenský bloudící v „Labyrintu světa“
1.4 Komenský a novověká věda
1.5 Komenského všenápravné snahy
1.6 Komenského „Vševýchova“
1.7 Komenského metoda učení
1.8 Textová analýza
2. John Locke a koncept „všemocné“ výchovy
2.1 Komenský, Locke, Rousseau a jejich pedagogické motivy v období novověku
2.2 John Locke – spolutvůrce občanské společnosti?
2.3 John Locke – svědek a zastánce demokratických změn v Anglii
2.4 Locke a jeho politologické myšlení
2.5 Lockovo pedagogické myšlení a výchova občana
2.6 Textová analýza
3. Jean Jacques Rousseau a mýtus „přirozené, svobodné“ výchovy
3.1 J. J. Rousseau – filozof citu
3.2 Rousseau na útěku před společností i sám před sebou
3.3 Rousseau a „přirozená“ výchova
3.4 Textová analýza
4. Filantropisté a zbožnost ve výchově
4.1 Osvícenství v Německu
4.2 Znaky filantropismu
4.3 Filantropisté – pedagogové „posedlí výchovou“
4.4 Filantropisté – spolupracovníci a kritici Basedowa
4.5 Johann Heinrich Pestalozzi – otec i matka chudých dětí, aneb Švýcar velkého srdce
5. Osvícenské reformy v českých zemích
5.1 České země v době osvícenství
5.2 Školské reformy
5.3 Všeobecný školní řád – pedagogická analýza
5.4 Význam Františka Kindermanna pro tereziánskou školskou reformu
5.5 Textová analýza
6. Stabilizace veřejného školství v českých zemích a rozvoj pedagogiky jako vědy
6.1 Rozvoj školství v 19. století v českých zemích
6.2 Hasnerův zákon
6.3 Textová analýza
6.4 Rozvoj pozitivizmu a dopady na učební obsahy
6.5 Pedagogický systém J. F. Herbarta
6.6 Herbartova koncepce vyučování
7. Světové reformně pedagogické hnutí
7.1 Reformní pedagogika
7.2 Frankofonní reformně pedagogičtí představitelé
7.3 Pragmatická pedagogika
7.4 Textová analýza
7.5 Individualizace v amerických reformně pedagogických konceptech
7.6 Německá reformně pedagogická tradice
8. Maria Montessori a její pedagogická koncepce
8.1. K principům pedagogiky Marie Montessori
8.2. Didaktický materiál a připravené prostředí
8.3 Osobnost a postavení vychovatele – učitele v koncepci M. Montessori
8.4. Textová analýza
9. Reformně pedagogická koncepce Celestina Freineta
9.1 Východiska a principy pedagogického myšlení Célestina Freineta
9.2 Moderní francouzská škola
10. Venkovské výchovné ústavy
10.1 C. Reddie – duchovní otec venkovských výchovných ústavů
10.2 Venkovské výchovné ústavy v Německu
10.2.1 Hermann Lietz a jím založené venkovské výchovné ústavy
10.2.2 Venkovské výchovné ústavy založené spolupracovníky a následovníky Lietze
10.2.3 Emlohstobba – pedagogický manifest německých venkovských výchovných ústavů
10.2.4 Pedagogické principy Lietzových ústavů 11. Gustav Wyneken a Svobodná obec ve Wickersdorfu
11.1. Výchovné a vzdělávací zásady ve Svobodné školní obci ve Wickersdorfu
11.2 Pospolitost a svobodná školní obec
12. Pedagogika Rudolfa Steinera a koncepce waldorfského školství
12.1 Rudolf Steiner – teosof a antroposof
12.2 K názvu a cílům waldorfské školy
12.3 Goetheanum – centrum antroposofů
12.4 Charakteristika a cíle modeního školství
12.5 Textová analýza
13. Peter Petrsen a jenský plán
13.1 Pedagogické prostředky jenské pedagogiky
13.2 Rozvrhování učiva
14. Reformně pedagogické hnutí v ČSR
14.1 Situace ve školství v ČSR po roce 1918
14.2 České reformně pedagogické pokusy v prvním desetiletí vzniku ČSR
14.3 „Příhodovská“ reforma
14.4 Komenium – jednotná vnitřně diferencovaná škola druhého stupně
14.4.1 Činná či produkční škola
14.4.2 Koncentrace
14.4.3 Diferenciace a individualizace
14.4.4 Hodnocení a klasifikace
14.4.5 Společenská škola
14.5 Německé reformně pedagogické pokusy v ČSR
14.6 Textová analýza
Doporučená literatura Skrýt obsah