O autorce 9
Úvodní slovo 10
Cíl a metodologie publikace 11
O knize 12
Proč tato kniha vznikla 12
Jak knihu používat 14
Teoretická východiska 17
Generační rozdíly 17
Kritické myšlení a vzdělávací cíle 20
Kooperativní učení 23
Třífázový cyklus učení 25
Základní předpoklady 29
Vztah učitele a žáka 29
Učitel a jeho role 30
Student a jeho role 31
Prostorové podmínky 32
Materiální potřeby 33
Institucionální podpora 34
Výzkum 35
Mýty a předsudky 37
1 Interaktivní techniky 41
1.1 Spolupráce ve dvojicích 43
1.1.1 Párový dialog 44
1.1.2 Párové čtení 46
1.1.3 Párový poslech 48
1.1.4 Párové psaní 50
1.1.5 Zpětná vazba 52
1.2 Týmová spolupráce 54
1.2.1 Muší skupiny 55
1.2.2 Zájmové skupiny 57
1.2.3 Expertní týmy 59
1.3 Skládankové učení 61
1.3.1 Třífázový dialog 62
1.3.2 Naslepo 64
1.3.3 Jeden zůstává – ostatní rotují 66
1.3.4 Jigsaw 68
1.4 Skupinová setkávání 70
1.4.1 Sněhová koule 71
1.4.2 Diskuzní kolečko 73
1.4.3 Diskuzní aréna 75
1.4.4 Kolotoč 77
1.4.5 Akvárium 79
2 Aktivizační metody 81
2.1 Výběr aktivizačních metod 83
2.1.1 Volné psaní 84
2.1.2 Burza nápadů 87
2.1.3 Generátor otázek 90
2.1.4 Odvozování 92
2.1.5 Vlaštovka 97
2.1.6 Od otázky k otázce 99
2.1.7 Hodnotové škály 102
2.1.8 Pětilístek 105
2.1.9 Kostka 107
2.1.10 Mapa pojmů 110
2.1.11 Poslední slovo patří mně 112
2.1.12 Třídní anketa 114
2.1.13 Impromptu prezentace 116
2.1.14 Stavebnice 119
3 Kognitivní metody: Čtení a analýza 122
3.1 Porozumění textu 124
3.1.1 Skimming 125
3.1.2 Scanning 127
3.1.3 Metoda PQRST 129
3.1.4 Zpřeházení textu 132
3.1.5 Čtení s dotazováním 135
3.1.6 Zrcadlové čtení 138
3.1.7 Tichá pošta 141
3.1.8 Čtení s předvídáním 143
3.1.9 Hovory o četbě 145
3.1.10 Dialogický zápisník 147
3.2 Rozbor a vizualizace textu 150
3.2.1 Výpisky: Kódování poznámek 151
3.2.2 Třídění myšlenek: Myšlenková mapa 155
3.2.3 Případové studie: Metoda šesti sluhů 158
3.2.4 Polemiky: Analýza pro a proti 161
3.2.5 Problémy, konflikty a krize: Analýza příčiny a následku 163
3.2.6 Strategie a plány: Situační analýza 167
3.2.7 Rozdíly a podobnosti: Srovnávací analýza 172
3.2.8 Rozhodování: Rozhodovací analýza 175
3.2.9 Posloupnosti: Časová osa 179
3.2.10 Počty, míry a váhy: Kvantitativní analýza 182
4 Komunikační metody: Mluvené slovo 186
4.1 Komunikační dovednosti 188
4.1.1 Kladení otázek 189
4.1.2 Prezentace 194
4.1.3 Argumentace 198
4.1.4 Řešení problémů 202
4.1.5 Vyjednávání 205
4.2 Skupinové prezentace 208
4.2.1 Galerie 209
4.2.2 Návštěvníci 211
4.2.3 Plakátová konference 214
4.2.4 Panelová diskuze 217
4.3 Skupinové debaty 219
4.3.1 Horké křeslo 220
4.3.2 Akademická debata ve čtveřicích 223
4.3.3 Diskuzní pavučina 225
4.3.4 Ďáblův advokát 228
4.3.5 Rohy 231
4.3.6 Šest klobouků 234
4.3.7 Kulatý stůl 237
4.3.8 Ohniskové skupiny 239
4.4 Zážitkové učení 242
4.4.1 Hra v roli 243
4.4.2 Simulační hra 245
4.4.3 Situační hra 247
5 Kompoziční metody: Psaní 249
5.1 Zásady akademického psaní 251
5.1.1 Logika textu 252
5.1.2 Práce s prameny 255
5.2 Shrnutí 259
5.2.1 Výtah 260
5.2.2 Rešerše 262
5.2.3 Recenze 265
5.3 Úvaha 267
5.3.1 Argumentační esej 269
5.3.2 Esej příčiny a následku 271
5.3.3 Strategická esej 274
5.3.4 Srovnávací esej 277
5.3.5 Rozhodovací esej 280
5.3.6 Narativní esej 282
5.4 Výzkumná práce 284
5.4.1 Abstrakt 286
5.4.2 Případová studie 289
5.4.3 Akademický plakát 292
5.4.4 Závěrečná práce 295
6 Ukázkové lekce 300
6.1 Ukázková lekce 1 301
6.2 Ukázková lekce 2 302
6.3 Ukázková lekce 3 303
6.4 Ukázková lekce 4 304
6.5 Ukázková lekce 5 305
6.6 Ukázková lekce 6 307
6.7 Ukázková lekce 7 308
6.8 Ukázková lekce 8 310
6.9 Ukázková lekce 9 312
6.10 Ukázková lekce 10 314
6.11 Ukázková lekce 11 316
Poděkování 323
Shrnutí 324
Summary 325
Seznam literatury s odkazy k textu 326
Rejstřík metod a pojmů
s odkazy na kapitoly a podkapitoly 333
Skrýt obsah