Úvod
I. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE V TEORETICKÉM PŘEHLEDU
1. Osobní epistemologie jako psychologický konstrukt
1.1 Pojmové vymezení
1.2 Teoretická východiska a stručný přehled vývoje konstruktu
Teoretická východiska konstruktu
Nástin vývoje konstruktu
Budoucnost
Celý obsah
Úvod
I. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE V TEORETICKÉM PŘEHLEDU
1. Osobní epistemologie jako psychologický konstrukt
1.1 Pojmové vymezení
1.2 Teoretická východiska a stručný přehled vývoje konstruktu
Teoretická východiska konstruktu
Nástin vývoje konstruktu
Budoucnost osobní epistemologie a aktuální výzvy
2. Osobní epistemologie a její pojetí
2.1 Stadiální vývojové teorie
Perryho schéma intelektuálního a etického vývoje
Ženský způsob vědění
Epistemologická reflexe
Sebeautorství
Reflektivní usuzování
Argumentativní usuzování
Shrnutí
2.2 Dimenzionální modely
Nezávislé mnohočetné dimenze
Model epistemických teorií
Shrnutí
2.3 Modely založené na doménách
Pojetí povahy disciplíny
Doménová (ne)specifičnost osobní epistemologie
Obecná i doménově specifická přesvědčení
Hodnoty na dimenzích a jejich význam
Shrnutí
2.4 Modely inspirované filozofií
Shrnutí
3. Osobní epistemologie ve vztazích k jiným konstruktům
3.1 Metody a strategie měření
Metody v rámci stadiálních přístupů
Metody v rámci dimenzionálních modelů
Metody v rámci situovaných přístupů
Metody v rámci přístupů inspirovaných filozofií
Shrnutí
3.2 Osobní epistemologie a studijní výsledky
3.3 Osobní epistemologie a studijní strategie
Mechanismus účinku
3.4 Osobní epistemologie jako součást širších modelů
Osobní epistemologie a autoregulované učení
Osobní epistemologie v kontextu metakognice
Osobní epistemologie a epistemické emoce
Osobní epistemologie a identita
Shrnutí
4. Osobní epistemologie a její změny
4.1 Pojetí změn v osobní epistemologii
Epistemický vývoj
Epistemická změna
4.2 Mechanismy epistemických změn
Modely konceptuální změny
Znalosti a epistemická přesvědčení jako nedělitelné entity
Modely epistemické změny
Shrnutí
4.3 Epistemické změny jako důsledek záměrných intervencí
Navozování epistemických pochybností
Kognitivní aktivity a navozování epistemických změn
Epistemické klima a širší podmínky epistemické změny
Shrnutí
5. Osobní epistemologie budoucího učitele
5.1 Učitelovy koncepce
Shrnutí
5.2 Učitelova přesvědčení (beliefs)
Různé typy přesvědčení a jejich funkce
Vztah učitelových přesvědčení k jednání v praxi
Přesvědčení učitelů o pedagogických znalostech
Shrnutí
5.3 Učitelovo epistemické poznávání a jeho podpora
Shrnutí
Závěrem k teorii osobní epistemologie
II. OSOBNÍ EPISTEMOLOGIE BUDOUCÍCH ČESKÝCH UČITELŮ JAKO PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ
6. Východiska a cíle
7. Studie 1: Dotazník ILS a měření osobní epistemologie budoucích českých učitelů
Úvod
Metodologie
7.1 Obsahová analýza položek
7.2 Validita modelu ILS a reliabilita jeho škál
Postup
Výsledky
7.3 Mentální modely jako prediktor regulačních a kognitivních strategií a studijních výsledků
Predikce studijních procesů
Predikce studijních výsledků
Závěr
8. Studie 2: Osobní epistemologie budoucích českých učitelů a její vývoj
Úvod
Metodologie
8.1 Deskriptivní charakteristiky osobní epistemologie budoucích českých učitelů
Perspektiva dílčích škál
Perspektiva komponent
Perspektiva profilů
Podíl typů z hlediska ročníků studia
8.2 Osobní epistemologie českých budoucích učitelů v kontextu mezinárodních výsledků
8.3 Epistemický vývoj budoucích českých učitelů
Změny na škálách
Změny v příslušnosti k typu
Změny na škálách v rámci typů
Diskuse
Závěrem
Summary
Literatura
Rejstřík Skrýt obsah