ÚVOD
1. OSOBNOST UČITELE A JEHO KOMPETENCE
1.1 Jaký by měl být učitel
1.2 Profesní schopnosti a dovednosti učitele z různých autorských pozic
1.3 Komunikativní dovednosti jako předmět zkoumání dovednostního modelu učitelovy profese
2. ZÁKLADNÍ POZNATKY O PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACI (Co by měl učitel vědět o komunikaci)
2.1 Pedagogický komunikace
Vymezení pojmu pedagogická komunikace
Celý obsah
ÚVOD
1. OSOBNOST UČITELE A JEHO KOMPETENCE
1.1 Jaký by měl být učitel
1.2 Profesní schopnosti a dovednosti učitele z různých autorských pozic
1.3 Komunikativní dovednosti jako předmět zkoumání dovednostního modelu učitelovy profese
2. ZÁKLADNÍ POZNATKY O PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACI (Co by měl učitel vědět o komunikaci)
2.1 Pedagogický komunikace
Vymezení pojmu pedagogická komunikace
Funkce pedagogické komunikace
Účastníci pedagogické komunikace
Pravidla pedagogické komunikace
Počet pravidel
Proč zavádíme pravidla
Organizační formy a uspořádání učebny
Prostředí, klima, atmosféra
2.2 Verbální komunikace
Otázky a odpovědi
Požadavky na otázku
Zvukové prostředky řeči
2.3 Neverbální komunikace
Mimika – řeč obličeje
Pohledy – řeč očí
Kinezika – řeč pohybů
Gestika – řeč gest
Posturologie – sdělování fyzickými postoji
Haptika – sdělování dotekem
Proxemika – sdělováním přiblížením a oddálením
Paralingvistika – sdělování tónem řeči
Sdělování úpravou zevnějšku
2.4 Komunikace činem
3. KOMUNIKACE V UČITELSKÉ PŘÍPRAVĚ (Jak se stát komunikativně kompetentním učitelem – inspirační trendy)
3.1 Zastoupení předmětu „komunikativní dovednosti“ v přípravě učitelů
3.2 Videozáznam jako prostředek objektivizace reflexe a sebereflexe komunikativní dovedností
3.3 Možnosti zkoumání komunikativních dovedností
4. KOMUNIKACE V UČITELSKÉ PRAXI (Proč a jak je třeba komunikaci rozvíjet)
4.1 Komunikace jako předpoklad vzájemných vztahů mezi učitelem a žákem
Role komunikátora a komunikanta
Poznávání žáků rozhovorem
Sociometrický výzkum komunikace a interakce ve třídě
Rozdílné přístupy k žákům v pedagogické komunikaci
Rozvoj samostatnosti dětí
Odměny a tresty
4.2 Poruchy v komunikaci, vývojové vady řeči
Opožděný vývoj řeči
Vady výslovnosti
Poruchy zvuku řeči
Poruchy tempa řeči
Neurózy řeči
Neuróza u dětí školního věku
4.3 Komunikativní dovednosti jako zdroj účinného pedagogického působení
5. INFORMACE, NÁMĚTY A PRAKTICKÁ CVIČENÍ (Určené pro rozvoj dovedností učitelů a žáků)
5.1 Hlasové ústrojí a hlas, artikulační ústrojí a řeč
Artikulační ústrojí a řeč
5.2 Spisovná výslovnost
Spisovná výslovnost samohlásek
Spisovná výslovnost souhlásek
Výslovnost cizích slov
5.3 Technika mluveného slova
Dechová technika
Hlasová technika
Artikulační technika
Hlasová hygiena, poruchy hlasu
6. CVIČNÉ TEXTY
6.1 Dechová cvičení
Procvičování délky zadržování dechu vyslovováním několika slov jedním dechem
6.2 Hlasová cvičení
6.3 Artikulační cvičení
Artikulace samohlásek
Nácvik samohlásek
Artikulace souhlásek
Nácvik souhlásek
Cvičení slovních vazeb
Cvičení kumulovaných vokálů
6.4 Jazykolamy
6.5 Smyslové hry
Hry pro rozvoj zrakové paměti a zrakového vnímání
Hry pro sluchové vnímání a sluchovou paměť
Hry pro rozvoj myšlení
Hry pro rozvoj pozornosti, postřehu, pohotovosti
Hry pro rozvoj časoprostorové orientace
Hry pro rozvoj řeči, slovní zásoby
Použitá a doporučená literatura
Seznam her
Skrýt obsah