1. Nahlédnutí do obecné psychologie
1.1 Psychologie a její cíle
1.2 Dělení psychologických odvětví
1.3 Významné psychologické směry
1.4 Základní psychologické pojmy
1.5 Kognitivní procesy
1.5.1 Pozornost
1.5.2 Paměť
1.5.3 Myšlení
1.6 Emocionální procesy
2. Nahlédnutí do vývojové psychologie
2.1 Charakteristika období mladšího školního věku
2.1.1 Rozvoj poznávacích procesů
2.1.2 Rozvoj morálky
2.1.3
Celý obsah
1. Nahlédnutí do obecné psychologie
1.1 Psychologie a její cíle
1.2 Dělení psychologických odvětví
1.3 Významné psychologické směry
1.4 Základní psychologické pojmy
1.5 Kognitivní procesy
1.5.1 Pozornost
1.5.2 Paměť
1.5.3 Myšlení
1.6 Emocionální procesy
2. Nahlédnutí do vývojové psychologie
2.1 Charakteristika období mladšího školního věku
2.1.1 Rozvoj poznávacích procesů
2.1.2 Rozvoj morálky
2.1.3 Genderové role, dětská kresba, vývoj identity a sociální vývoj
2.1.4 Školní prostředí, učitel, osobnost učitele a jeho vliv na morální
vývoj žáka
2.1.5 Škola, technologie a učení
2.1.6 Současný životní styl
2.2 Charakteristika období staršího školního věku
2.2.1 Rozvoj pohlavního dozrávání
2.2.2 Rozvoj poznávacích procesů
2.2.3 Rozvoj identity
2.2.4 Rozvoj mravních norem a společenských hodnot
2.2.5 Vztahy s rodinou
2.2.6 Vztahy s vrstevníky
2.2.7 Subkultura mládeže a rizika chování dospívajících
2.2.8 Přístup k dospívajícím s rizikovým chováním
3. Nahlédnutí do pedagogické psychologie
3.1 Učení a vybrané pedagogické pojmy
3.1.1 Druhy učení
3.1.2 Zákony učení
3.2 Emoce žáka v podmínkách pedagogického procesu
3.2.1 Emoce a mladší školní věk
3.2.2 Emoce a starší školní věk
3.2.3 Faktory ovlivňující citovou a emoční rozdílnost mezi jedinci
3.3 Motivace žáka v pedagogickém procesu
3.3.1 Motivační faktory
3.3.2 Odměny a tresty
3.4 Osobnost a vybrané osobnostní dispozice v pedagogickém procesu
3.4.1 Inteligence a příbuzné pojmy
3.4.2 Nadání
3.4.3 Orientace na výkon
3.4.4 Naučená bezmocnost
3.5 Sebesystém (sebepojetí) žáka
3.5.1 Sebesystém a jeho složky
3.5.2 Sebesystém žáka a škola
3.6 Atribuce v pedagogickém procesu
3.6.1 Atribuční tendence
3.6.2 Atribuční styly žáků
3.6.3 Volba atribučního stylu
4. Nahlédnutí do sociální psychologie
4.1 Sociální skupina
4.1.1 Pojem „sociální skupina“
4.1.2 Skupinová struktura
4.1.3 Charakteristika a funkce skupinových norem
4.1.4 Postup osvojování skupinových norem
4.2 Konformita, příbuzné pojmy a výzkumy
4.2.1 Nekonformita versus nezávislost
4.2.2 Skupinový nátlak
4.2.3 Výzkum konformity
4.3 Socializace
4.3.1 Vývoj morálky
4.4 Sociální percepce
4.4.1 Percepční akcentace
4.4.2 Percepční obrana způsobující zkreslení
4.4.3 Formování dojmu a chyby v sociální percepci
5. Nahlédnutí do psychoterapie
5.1 Psychoterapie v dětském věku
5.1.1 Prostředky psychoterapeutické činnosti s dětmi
5.2 Rodinná psychoterapie
5.3 Děti zanedbané a deprivované
5.4 Cíle dětské psychoterapie a poradenství
6. Nahlédnutí do psychologie práce
6.1 Mobbing
6.1.1 Charakteristika pojmu
6.1.2 Příčiny vzniku mobbingu
6.1.3 Strategie mobbingu
6.1.4 Oběť mobbingu
6.1.5 Pachatel mobbingu (mobber)
6.1.6 Další varianty mobbingu
6.1.7 Následky mobbingu
6.1.8 Obrana proti mobbingu
6.1.9 Důvody výskytu mobbingu v současné době
6.2 Syndrom vyhoření (burnout)
6.2.1 Vymezení pojmu a příznaky syndromu vyhoření
6.2.2 Profese s nejčastějším výskytem syndromu vyhoření
6.2.3 Postup rozvoje syndromu vyhoření
6.2.4 Příčiny vzniku syndromu vyhoření
6.2.5 Pracovní podmínky a vznik syndromu vyhoření
6.2.6 Dopad syndromu vyhoření na člověka
6.2.7 Prevence a možnosti předcházení vzniku syndromu vyhoření
6.2.8 Možnosti odborné pomoci pro jedince trpící syndromem
vyhoření
7. Výzkumné šetření syndromu vyhoření ve vztahu k životní spokojenosti
učitelů
7.1 Teoretický rámec výzkumu
7.1.1 Sydrom vyhoření
7.1.2 Životní spokojenost
7.2 Cíle výzkumu a hypotézy
7.3 Metodologie
7.3.1 Statistické zpracování
7.4 Charakteristika zkoumaného vzorku a sběr dat
7.5 Výsledky šetření
7.5.1 Limity studie
7.6 K platnosti hypotéz
7.7 Diskuse
7.8 Závěr
Souhrn
Summary
O autorkách
Z odborných recenzí
Použitá literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík
Skrýt obsah