Úvodní zamyšlení autorů
1. Obecný kontext rozvoje sociální andragogiky (M. Demjanenko)
1.1 Postavení sociální andragogiky v systému andragogických subdisciplín
2. Teoreticko-metodologické základy sociální andragogiky (M. Demjanenko)
2.1 Vztah sociální andragogiky s příbuznými vědami o člověku a společnosti
2.2 Hlavní pojmy sociální andragogiky
3. Kultivace lidského potenciálu (J. Barták)
3.1 Tři kořeny
Celý obsah
Úvodní zamyšlení autorů
1. Obecný kontext rozvoje sociální andragogiky (M. Demjanenko)
1.1 Postavení sociální andragogiky v systému andragogických subdisciplín
2. Teoreticko-metodologické základy sociální andragogiky (M. Demjanenko)
2.1 Vztah sociální andragogiky s příbuznými vědami o člověku a společnosti
2.2 Hlavní pojmy sociální andragogiky
3. Kultivace lidského potenciálu (J. Barták)
3.1 Tři kořeny lidské vznešenosti
3.2 Socializační funkce andragogiky
3.2.1 Osvojování sociálních kompetencí
3.2.2 Bariéry socializace
3.2.3 Jak čelit vlivu bariér socializace
3.3 Determinanty andragogického působení
3.3.1 Andragogické cíle
3.3.2 Andragogické principy a pravidla
3.3.3 Funkce a efekty
3.3.4 Obsah a vlastnosti učiva
3.3.5 Optimalizace učebního textu z hlediska sémiotiky
3.4 Metody vzdělávání a rozvoje
3.4.1 Metody poznávání reality
3.4.2 Metody osvojování reality prostřednictvím sociálních interakcí
3.4.3 Metody zaměřené na změny
3.4.4 Metody tvůrčího myšlení
3.4.5 Metody řešení problémů
3.5 Formy vzdělávání a rozvoje
3.5.1 Monologické formy
3.5.2 Dialogické formy
3.5.3 Participativní skupinové formy
3.5.4 Formy kombinované
3.5.5 Formy složené
4. Trendy v sociální a personální andragogice (J. Barták)
4.1 Poznatky věd a současná personalistika a personální andragogika
4.2 Atributy inovací v sociálním učení
4.2.1 Vzdělávací instituce jako firma
4.3 Organizační kultura a harmonizace společenství
4.4 Inovativní schopnosti učící se organizace
4.4.1 Systémové myšlení
4.4.2 Osobní mistrovství, umění zvládat problémy
4.4.3 Modely chápání souvislostí, mentální modely
4.4.4 Umění vytvářet sdílenou vizi budoucnosti
4.4.5 Podmínky týmového učení
5. Proaktivita úspěšných (J. Barták)
5.1 Kultivace vztahů
6. Budoucnost sociálního a profesního učení (J. Barták)
6.1 Utváření znalostní organizace
6.2 Intelektuální kapitál a jeho struktura
6.3 Komunikace dat, informací a znalostí a jejich proměny
6.3.1 Data
6.3.2 Informace
6.3.3 Znalosti
6.3.4 Znalostní kapitál
7. Význam emoční inteligence při socializaci člověka (J. Barták)
8. Komunikace jako nástroj budování vztahů (J. Barták)
8.1 Pravidla kvalitní komunikace
8.2 Metody přesvědčování
8.3 Působení sociální informace ve společnosti
8.3.1 Účinnost sdělení
8.3.2 Význam apelů na rozum a city partnera
9. Energetizace lidského potenciálu (J. Barták)
9.1 Kompetence a energetizace lidského potenciálu
9.2 Požadavky na tvůrčího znalostního pracovníka
9.3 Jak obstát v „proudu změn“
9.3.1 Jak se na změny připravit?
9.4 Umění vést
9.5 Nestandardními metodami k nadstandardním výsledkům
9.5.1 Kreativitou k inovacím
10. Cílové skupiny sociální andragogiky (M. Demjanenko)
10.1 Příklad uplatnění sociální andragogiky a edukační práce v péči o duševně nemocné
10.1.1 Psychoedukace a rodinné psychoedukační programy
11. Sociálněandragogické intervence a jejich cíle (M. Demjanenko)
11.1 Obecné profesionální způsoby práce
11.2 Průběh sociální intervence
11.3 Metody, formy a techniky sociálněandragogických intervencí
11.3.1 Rozhovor jako nejčastější metoda kontaktu s klientem
11.3.2 Pozorování
11.3.3 Psychodiagnostické metody v rukou sociálního andragoga
11.3.4 Další vybrané metody
12. Sociální andragog a jeho kompetence (M. Demjanenko)
12.1 Profesní kompetence sociálního andragoga
13. Rodinná terapie a poradenství (M. Demjanenko)
13.1 Stručný historický vývoj rodinné terapie a poradenství
13.2 Změny v rodinném soužití pohledem rodinné terapie
13.3 Charakteristické znaky systemického přístupu v terapii
Dovětek
O autorech
Seznam literatury
Rejstřík
Přílohy
Příloha A:
Jak vidím svou roli v týmu (Belbin team roles)
Příloha B:
EQ test (Rostya Gordon-Smith)
Příloha C:
Test lektorských rolí (I-T-R)
Příloha D:
Test kariérových kotev
Příloha E:
Myers Briggs typologický indikátor (MBTI)
Příloha F:
Test profesních přístupů
Příloha G:
Poznej sám sebe! Skrýt obsah