Úvod
1. Humanismus
1.1 Humánní a sociální pomoc
1.2 Jan Amos Komenský
1.3 Carl Ransom Rogers
1.4 Pramen humanitárních činností
1.5 Mistr Jan Hus
1.6 Humanismus a křesťanství v rodině Masarykových
1.6.1 Charlotte Garrigue Masaryková
1.6.2 Tomáš Garrigue Masaryk
1.6.3 Alice Garrigue Masaryková
2. Péče o duši
2.1 Vnímání duše pomocí fyzického těla
2.1.1 Podstata péče o duši
2.1.2 Poznávání na cestě životem
2.2 Spirituální Evropa s fenoménem temporality
2.3 Náš vlastní čas, životní krize, lidské strasti a pomíjivost
2.3.1 Náš vlastní čas
2.3.2 Životní krize
2.3.3 Lidské strasti a pomíjivost
3. Vývoj etiky
3.1 Předzačátek etiky a propojenost s filozofií
3.2 Individuální etika a sociální problémy
3.3 Kritéria lidského dobra
3.4 Kritéria lidského zla
3.4.1 Vnucování jiných rolí druhým osobám
4. K diskurzu o domácím a sexuálním násilí
4.1 Dítě jako svědek násilí
4.2 Násilí: příčiny, vlivy, poruchy a jiné spouštěče
4.2.1 Nehumánní a společensky nežádoucí jev
4.3 Trvající nízká trestnost u generalizované agrese
4.3.1 Naučená bezmocnost jako závažný následek pro oběti násilí
4.4 Sexuální násilí
4.4.1 Syndrom CAN a syndrom CSA
4.4.2 Dva příběhy, které nebyly řešeny včas
4.4.3 Základní body k sexuálnímu násilí páchanému na dětech
4.4.4 Důsledky vysoké zranitelnosti všech obětí sexuálního násilí
4.4.5 Sexuální kriminalita
4.4.6 Sexuální zneužívání a násilí v církvích
4.4.7 Důležitost kooperace
4.4.8 Kooperace se ŠSP spadající do gesce MŠMT
4.5 Zlo a násilí jako závažné celospolečenské jevy
4.6 Možná podstata zla u násilí páchaného migranty
4.7 Aspekty migrace
4.8 K lidské jinakosti
4.9 Negativní vzory pro naši identitu
5. Několik zásad k pomoci obětem násilných činů
5.1 Franklova existenciálně laděná teorie
5.2 Carl Gustav Jung
6. Pomoc i jedinému dítěti se násobně vrací
6.1 Další atributy školy
6.1.1 Šikana ve školách
6.1.2 Možnosti řešení šikany
6.1.3 Koho se šikana nejčastěji týká
6.1.4 Typické znaky pachatelů šikany
6.1.5 Kyberšikana
6.2 Kapitola o systémech
6.2.1 Vznik systémů, jejich dělení a důležitost prvků
6.2.2 Negativní prvky sociálních systémů
6.2.3 Jaký je škola ekosystém?
6.2.4 Vazba ekologie se sociální prací a ŠSP
6.2.5 Ekosystémová perspektiva ŠSP v rezortu školství
6.2.6 Další ekologické modely
6.2.7 Co nelze ustanovit jen systémově
6.2.8 Jak porozumět systémům v souvislosti se školákem
6.3 Určování hranic dětem a jejich dodržování
6.3.1 Děti se syndromem zavržení rodiče
6.3.2 Nikdo nedohlédne, kde nemá znalosti
6.3.3 Společnost se kvalitou dětství zabývala pozdě
6.3.4 Naše prvenství u nezletilých
6.3.5 Hlediska sociálních kontextů
6.3.6 Hlediska situačních kontextů
6.3.7 Aspekty k citovým deprivacím dětí
6.4 Možnosti pro šťastnější dětství
6.5 Inkluze v kontextu se speciální pedagogikou
6.5.1 Komparativní speciální pedagogika
6.5.2 Komprehenzivní rehabilitace
6.5.3 Česká negativa inkluze
6.5.4 Klady, rozpory a zápory inkluze
6.6 K syndromu ADHD jako další příčině páchání násilí
6.6.1 Důvody pro uvedený výzkum
6.6.2 Srovnávání nesocializované poruchy a poruchy opozičního vzdoru
6.6.3 Hyperkinetický syndrom
6.6.4 Možnost přetrvávání negativních rysů z řady poruch do dospělosti
7. Speciální pedagogika
7.1 Speciální pedagogika v praxi
7.1.1 Somatopedie
7.1.2 Tyflopedie (oftalmopedie)
7.1.3 Surdopedie
7.1.4 Logopedie
7.1.5 Psychopedie
7.1.6 Etopedie
7.1.7 Speciální pedagogika osob s dílčími deficity
7.1.8 Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením (s více vadami)
7.1.9 Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním a osob z kulturně odlišného prostředí
7.1.10 Speciální pedagogika zaměřená na mimořádně nadané jedince
7.2 Speciální pedagogika a intervence ve školním prostředí
7.3 Pomoc pedagoga při řešení problémů dětí, prevence
7.4 Zásady individuálního poradenství pro pedagogy
8. Sociální pedagogika
8.1 Sociální pedagogika versus školská sociální práce
8.2 Možnost využití sociálních pedagogů
8.2.1 Společné znaky ŠSP se sociální pedagogikou
9. Školská sociální práce
9.1 Historie a vznik profese ŠSP
9.1.1 Současné modely školské sociální práce
9.1.2 Z čeho ŠSP vychází
9.1.3 Náplň znalostí pro výkon ŠSP
9.2 Základy z mezinárodních standardů školské sociální práce
9.3 Výtah z konkrétních standardů ŠSP
9.3.1 Potenciál ŠSP k součinnosti s dalším rozšířením
9.3.2 Dobrý vzor z Finska a z jiných států
9.3.3 Nejbližší sousedé a jiné země, kde je ŠSP zavedena
9.3.4 Celorepublikový výzkum ke školské sociální práci z roku 2018
9.3.5 Procentuální hodnoty výzkumu k ŠSP z roku 2018
9.3.6 Potřebnost sociální práce ve školách
9.3.7 Obecná sumarizace k současným nežádoucím jevům a problémům
9.3.8 Účinky ŠSP k lepšímu vzdělávání a kladnému rozvoji žáků/studentů
Závěr
Literatura ke kapitolám Evy Hurychové
Literatura ke kapitole 7 Blanky Ptáčkové
Rejstřík Skrýt obsah