Předmluva
Úvod do problematiky
Mechanismy a obsahy transgeneračního přenosu na příkladu traumatu
1.1 Trauma
1.2 Definice transgeneračního přenosu
1.3 Konceptualizace přenosu
1.3.1 Teoretické přístupy
1.3.2 Klinické a neklinické skupiny
1.4 Obecné mechanismy přenosu
1.4.1 Mechanismy přenosu u zvířat
1.4.2 Mechanismus přenosu u lidí
1.5 Specifické mechanismy
1.5.1 Hněv a agresivita
1.5.2 Obranné mechanismy
1.5.3
Celý obsah
Předmluva
Úvod do problematiky
Mechanismy a obsahy transgeneračního přenosu na příkladu traumatu
1.1 Trauma
1.2 Definice transgeneračního přenosu
1.3 Konceptualizace přenosu
1.3.1 Teoretické přístupy
1.3.2 Klinické a neklinické skupiny
1.4 Obecné mechanismy přenosu
1.4.1 Mechanismy přenosu u zvířat
1.4.2 Mechanismus přenosu u lidí
1.5 Specifické mechanismy
1.5.1 Hněv a agresivita
1.5.2 Obranné mechanismy
1.5.3 Neintegrovaný afekt
1.5.4 Mlčení
1.5.5 Emoční odstřižení
1.5.6 Přehnaná otevřenost
1.5.7 Protektivita
1.5.8 Parentifikace
1.5.9 Legitimizace
1.5.10 Transgenerační atmosféra
1.5.11 Změny v Self
1.5.12 Aktivismus
1.5.13 Senzitizace
1.5.14 Optimismus
1.5.15 Úspěchy a protektivní faktory
1.6 Podrobnější příklad přenosu – psychopatologie přijímání potravy u druhé a třetí generace po holocaustu
1.7 Na závěr
1.7.1 Protipřenos
1.7.2 Uzdravující spravedlnost
2 Epigenetická dědičnost traumatu
2.1 Úvod
2.2 Molekulární epigenetika
2.2.1 Histonový kód chromatinu
2.2.2 Metylace DNA
2.2.3 Molekuly RNA
2.2.4 Malá odbočka: projekt ENCODE
2.3 Epigenetická dědičnost
2.3.1 Hypotéza šetřivého fenotypu ve vědecké praxi
2.3.2 Endokrinní disruptory
2.3.3 Prenatální vlivy: proč je výhodnější experimentovat se samci?
2.3.4 Prenatální vlivy a stres
2.3.5 Postnatální vlivy a válečná traumata
2.3.6 Postnatální trauma a epigenetika
2.4 Transgenerační epigenetická dědičnost traumatu
2.4.1 Strach z vůně
2.4.2 Trauma ze separace či ztráty rodiče
2.5 Stres a osa HPA
2.6 Epigenetické regulace a jejich dopad na mozek
2.7 Potíže s epigenetickými studiemi
2.8 Epigenetika jako chybějící článek mezi nature a nurture?
3 Mezigenerační učení v rodinách
3.1 Úvod
3.2 Co je mezigenerační učení
3.3 Mezigenerační učení jako reakce na společenské změny
3.3.1 Demografické změny spojené se stárnutím populace
3.3.2 Proměny tradiční rodiny
3.3.3 Proměny směrem ke společnosti vědění
3.4 Související koncepty: mezigenerační kontakty, komunikace, vztahy a solidarita
3.4.1 Mezigenerační kontakty a jejich přínosy
3.4.2 Mezigenerační komunikace a vztahy
3.4.3 Mezigenerační solidarita
3.5 Kultura rodiny jako podmínka učící se rodiny
3.5.1 Komunikace v rodině
3.5.2 Atmosféra v rodině
3.5.3 Soudržnost v rodině
3.5.4 Učení v rodině
3.6 Co říkají respondenti o mezigeneračním učení v rodině
3.7 Modely učení v rodině
3.8 Role rodinných edukátorů v mezigeneračním učení
3.9 Shrnutí a závěr
4 Kvantitativní a kvalitativní měření transgeneračního přenosu traumatu
4.1 Úvod
4.2 Kvantitativní měření transgeneračního přenosu traumatu
4.3 Kvalitativní měření transgeneračního přenosu traumatu
4.3.1 Rozhovor
4.3.2 Analýza dokumentů
4.3.3 Genosociogram
4.3.4 Kvalitativní dotazník
4.4 Závěr
5 Holocaust a transgenerační přenos očima psychoanalýzy
5.1 Zkušenost přeživších
5.1.1 Co je nevědomí?
5.1.2 Co jsou psychické obrany?
5.1.3 Co je psychické trauma?
5.1.4 Co je narcismus?
5.1.5 Co je empatie?
5.2 Zkušenost potomků přeživších
5.2.1 Co je mentalizace?
5.3 Psycho-genetické přenášení traumatu a psychoanalýza
5.3.1 Co je přenos a protipřenos?
5.3.2 Vliv rodičovské minulosti na potomky
5.4 Závěr
6 Migrace, uprchlíci a transgenerační přenos
6.1 Úvod
6.2 Propojení traumatizace násilím a smutku z vyhnanství
6.2.1 Uprchlíci a přistěhovalci v migračním procesu
6.2.2 Migrace jako ztráta
6.3 Mechanismy transgeneračního přenosu traumatu
6.3.1 Sdílená afektivní atmosféra
6.3.2 Příběhy sebe-porozumění
6.3.3 Kulturní trauma
6.4 Závěr
7 Psychoterapeutické směry a transgenerační přenos
7.1 Léčba předávané traumatické zkušenosti v psychoanalytické tradici
7.2 Transgenerační přenos z pohledu jungiánské analytické psychologie
7.3 Kognitivně-behaviorální terapie
7.4 Rodinná terapie
7.5 Biosyntetická psychoterapie
7.6 Pesso Boyden System Psychomotor (PBSP)
7.7 Transakční analýza
7.8 Psychodynamická imaginativní traumaterapie
8 Psychoterapie transgeneračního přenosu – praktické zkušenosti
8.1 Úvod
8.1.1 Osobní zkušenosti
8.2 Tři aspekty vědomí
8.2.1 První aspekt vědomí: prostor mezi terapeutem a klientem
8.2.2 Druhý aspekt vědomí: intrapsychický prostor terapeuta
8.2.3 Třetí aspekt vědomí: prostor pro kontext
8.3 Závěr
Poděkování
Seznam zdrojů
Autoři a editoři (abecedně)
O projektu Skrýt obsah